Sabtu, 20 Februari 2010

Nombor-nombor Kecemasan

BILA KECEMASAN HUBUNGI SIAPA??.....(perlu ambil tahu) Bila satu kecemasan berlaku tidak kiralah apa-apa sekalipun, kebakaran, kecurian, pecah rumah, DLL kita selalu panik, kekadang kita buat benda yang tak sepatutnya kita buat dulu.. contoh.. rumah di pecah masuk, kita tunggu mak bapak dulu.. bukan menghubungi pihak berkuasa dulu,

Bagi kita kebiasaan bila berlaku kecemasan hanya 3 nombor dalam kepala otak kita 999,
Ini adalah no yang biasa kita ingat, tapi selain itu ada lagi no lain yang kita perlu ingat seperti no Balai Polis berdekatan.
kita selalu salah sangka 999 ini adalah satu talian terus dari pihak berkuasa seperti Polis dan Bomba, tapi sebenarnya kita salah, 999 ada satu talian dari telekom yang apabila di hubungi operatornya akan mengklasifikasikan jabatan mana perlu di sambung sama ada Polis, Bomba atau Pertahanan Awam. disebabkan 999 adalah bukan talian terus selalu menyebabkan operator salah maklum kawasan pihak berkuasa, misalan kejadian berlaku di Kepala Batas Penang, tapi dimaklumkan ke Kepala Batas Alor Setar.

Tujuan post sebenar post ini aku nak bagi no direct line pihak POLIS untuk kita hubungi terus sekiranya sebarang kejadian jenayah berlaku dan dapat mengelak terus dari sebarang kejadian lebih teruk berlaku. di bawah aku sertakan, dan nanti aku beritahu bagaimana mahu guna.

bagi kawasan Lembah Kelang (KL)
HOTLINE 03-21159999
SMS: POLISKL 32728

bagi kawasan Selangor
HOTLINE 03-20529999
SMS: POLISSEL 32728

bagi kawasan Perlis
HOTLINE 04-9711999
SMS: POLISPLS 32728

bagi kawasan Kedah
HOTLINE 04-7392999
SMS: POLISKD 32728

bagi kawasan PULAU PINANG
HOTLINE 04-2691999
SMS: POLISPG 32728

bagi kawasan PERAK
HOTLINE 05-2401999
SMS: POLISPK 32728

bagi kawasan NEGERI SEMBILAN
HOTLINE 06-7619999
SMS: POLISNS 32728

bagi kawasan MELAKA
HOTLINE 06-2851999
SMS: POLISMK 32728

bagi kawasan JOHOR
HOTLINE 07-2212999
SMS: POLISJOH 32728

bagi kawasan PAHANG
HOTLINE 09-6270999
SMS: POLISPH 32728

bagi kawasan TERENGGANU
HOTLINE 09-7540999
SMS: POLISTR 32728

bagi kawasan KELANTAN
HOTLINE 09-7540999
SMS: POLISKLN 32728

bagi kawasan SABAH
HOTLINE 088-318555
SMS: POLISSBH 32728

bagi kawasan SARAWAK
HOTLINE 082-240800
SMS: POLISSWAK 32728

Ok aku dah bagi no telefon talian terus untuk pihak polis kawasan masing-masing, harap kawan-kawan dapat simpan dalam telefon bimbit masing-masing,
Sekarang aku akan ajar untuk menggunakan no telefon atau SMS, contoh satu kejadian ragut telah berlaku di depan mata anta dan anda lihat mangsa dalam keadaan binggung/panik (keadaan biasa berlaku pada mangsa) perkara pertama anda buat, cuba catit/ingat no pend m/sikal, jenis, warna dan apa-apa yang anda cam saspek tersebut, hubungi hotline secepat mungkin dan (hotline tersebut adalah bilik gerakan tiap-tiap kontijen) jadi bilik gerakan terus akan keluarkan arahan mencari saspek kepada kereta peronda paling hampir dengan kawasan tersebut, dan sekiranya anda tidak mahu menghubungi secara terus gunakan SMS tindakan sama akan di ambil.
Sekiranya anda hubungi 999, pihak 999 akan cuba kenal pasti kawasan mana kejadian, selepas itu operator akan sambungkan dengan no hotline(bilik gerakan) yang aku bagi tadi dan tindakan baru akan di ambil, jadi jika anda hubungi 999 ada 2 tapisan perlu berlaku dan ini akan merugikan masa.

SMS, terpulang untuk anda sama ada mahu mendaftara atau tidak, kedua-dua boleh digunakan, 32728!! susah nak ingat kan?? sebenarnya tak pun.. paling senang nak ingat, cuba kita taip D.A.P.A.T pada kekunci telefon kita... tu lah no 32728 ^_^,
contoh penggunaan, sekiranya anda rasa ada penceroboh di dalam rumah anda dan anda sedang bersembunyi di dalam rumah, anda takut kalau hubungi polis akan di dengar, inilah gunanya SMS, SMS polis alamat dan sebagainya, pihak bilik gerakan akan minta peronda terdekat untuk periksa alamat yang di berikan.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan